maanantai 21. lokakuuta 2013

Kuntoilijan vakuutusasioiden ihmeellinen maailma

Nyt on jo lokakuun loppu... Tänään on se päivä, jonka jälkeen pahin kiire pitäisi olla takanapäin... Elän toivossa... :)

Juoksu kulkee tällä hetkellä erittäin keveästi. Ei mitään ongelmaa, jos ei ilmojen kylmentymistä ja osittaista liukkautta lasketa. Tuntuu, että jaksaisin juosta vaikka kuinka kauan väsymättä. Eilinen puolentoista tunnin lenkki oli aivan huippulenkki kovasta vastatuulesta huolimatta. Tänään 40 min lenkki meni edelleen kevein askelein. Vähän liiankin kevein... 

Mietin tänään lenkillä kuinka pk-lenkkien juokseminen onkin nykyään ihanaa ja helppoa. Vielä vuosi sitten ne olivat minulle tylsää pakkopullaa, kun piti pakottaa juoksemaan itsensä tarpeeksi hitaasti, ettei sykkeet nousseet liian korkealle. Nyt voin vaan nauttia lenkeistä, jotka menevät tuosta noin vaan keveästi ja helposti enkä edes mieti asiaa. Olen siis ehkä kehittynyt. Hyvä minä!

Ainut mikä minua häiritsee tällä hetkellä, kun puolet tien pinnasta on liukasta ja puolet sulaa asfalttia. Vielä en viitsisi alkaa nastoilla juoksemaan, kun en tykkää juosta niillä sulan päällä. Viime vuonna ei ollut mielestäni tällaista vaihetta ollenkaan, lunta ja jäätä tuli kerralla niin paljon, että pystyi suoraan siirtymään nastoihin. Ongelma mikä ainakin minulle näkyy tulevan on, että liukailla osuuksilla minulla sattuu polven sivuun, samaan kohtaan kuin missä ns. juoksijan polvi vaivaa. Sulalla osuudella kipu katoaa. Eli selkeästi liukkaalla pinnalla juoksutekniikka kärsii, kun pitää varoa ja ajan kanssa seurauksena olisi varmasti joku rasitusvaiva. 

Pakkaskelit ovat myös nyt pakottaneet minut kaivamaan villahousut ja muut talvijuoksukamppeet kaapista. Oikein odotan, koska pääsen kaivamaan myös sukset varastosta!

Kuntosaliasia ei ole minulla vieläkään ratkennut. Asiaan on enemmän kuin vähän kyllä vaikuttanut se, että on ollut niin kiire koko ajan, että on ollut helpompi lähteä vaan juoksemaan. Mutta pakko tälle asialle alkaa tekemään jo jotain. Näillä keleillä olisi varmaan ihan terveellistä mennä salille harjoittelemaan välillä, ellen sitten suosiolla ala juoksemaan niillä nastoilla.

Näistä edellä mainitsemistani tapaturma-alttiuteenkin vaikuttavista asioista päästäänkiin sitten aiheeseen, josta olen käynyt keskusteluja ja ollut yhteydessä eri vakuutusyhtiöihin. Nimittäin tapaturmavakuutus. Asia nousi pinnalle minun kohdalla nyt uudelleen, kun eräällä nettifoorumilla keskusteltiin tapaturmavakuutuksista ja siitä ovatko ne voimassa juoksutapahtumissa. Olin tarkastanut asian vuosi sitten vakuutusyhtiöstäni ja minulle vastattiin silloin, että tapaturmavakuutus on normaalisti voimassa myös juoksutapahtumissa, koska en ole kilpaurheilija enkä edusta mitään seuraa. 

Nyt tiedustelin vakuutusyhtiöstäni foorumilla käydyn keskustelun takia asiaa uudelleen, mutta siksi myös, koska halusin tietää miten vakuutus on voimassa ulkomaan juoksutapahtumissa, koska sellainenkin on minulla edessä. Asiaa tiedustelleet juoksijat olivat saaneet kahdenlaisia vastauksia asiaan samasta vakuutusyhtiöstäkin, kuten minäkin sain tällä kertaa. Minulle pahoiteltiin edellisen virkailijan virheellistä vastausta ja sanottiin, ettei vakuutus olekaan voimassa niissä juoksutapahtumissa, missä ei ole erillistä kuntosarjaa. Eli lähes kaikissa isoissa tapahtumissa. Turvaa pitäisi siis laajentaa koskemaan juoksu-urheilua ja hinta pompsahtaisi lähes viisinkertaiseksi - vain sen takia että osallistun muutamaan sellaiseen tapahtumaan vuodessa missä ei ole kuntosarjaa tarjolla.

Minulle perusteltiin asiaa, että juoksutapahtumat ovat riskialttiimpia kuin esim. juoksulenkit joita juostaan yksin. Hmm.... Miten se sitten selitetään, että kuntosarjassa riski olisi pienempi ja vakuutus on normaalisti voimassa, vaikka kuntosarjat starttaavat kuitenkin ihan samaan aikaan, kuin kilpasarjat ja mielestäni loukkaantumisriski on silloin ihan sama osallistuuko kilpasarjaan vai kuntosarjaan? 

Ulkomaan tapahtumiin matkavakuutusta täytyy laajentaa joka kerta erikseen koskemaan juoksutapahtumaa ja poistaa urheilurajoitus, ja se on mielestäni ihan perusteltua ja sen ymmärrän ja sen tiesinkin.

No, olen sitten ollut myös toiseen vakuutusyhtiöön yhteydessä, johon tutustuessani huomasin, että kyseisessä vakuutusyhtiössä on saatavilla hyvin kattava terveysvakuutus, joka piti sisällään paljon  muutakin kuin pelkät tapaturmat. Olen miettinyt ja tutkinut asiaa aika tarkoin ja huomasin, että olen vakuuttanut itseni kyllä hyvin pahojen asioiden takia, mutta muutoin en ole vakuuttanut itseäni kuin tapaturmien varalta, joka pitää sisällään vain vamman hoitokulut.

Selitin tämän kiemuraisen kuntourheilijan vakuutusongelman virkailijalle viime viikolla, ja hänpä olikin selvitellyt asiaa juurta jaksain ja soitti minulle tänään. Kyllä se niin on, että minun kohdalla ja muidenkin kuntoilijoiden kohdalla juoksutapahtumiin osallistuminen kuuluu ihan normaalin tapaturmavakuutuksen piiriin. En ole kilpaurheilija, en edusta mitään seuraa ja ilmoitan itse (eikä seura) itseni juoksutapahtumiin. Ei siis vaadita erillistä urheilijavakuutusta. 

Niin ja se hinta... Huomattavasti paljon laajemmalle vakuutusturvalle hinta on vain reilut kaksi kertaa isompi kuin nykyisen tapaturmavakuutukseni. Taitaa siis ainakin tapaturma-/terveysvakuutuksen osalta itseltäni vakuutusyhtiö nyt muuttua, mahdollisesti myös matkavakuutuksen osalta, kunhan sen kiemurat ensin kunnolla käyn läpi. Minulle ei näissä vakuutusasioissa ensijaista ole välttämättä hinta, vaan vakuutuksen sisältö ja kattavuus, mutta ainahan helpottaa jos hintakin on sitten edullisempi.

Missään nimessä en halua moittia nykyistäkään vakuutusyhtiötäni, jonka kanssa kuitenkin ne vahingot mitä meille ovat sattuneet, ovat hoituneet todella hyvin. Siksi en olekaan valmis koko vakuutuspakettiani ainakaan vielä muualle siirtämään, mutta tuo terveysasia on kuitenkin minulle tärkeä, kun se ei kuitenkaan koske pelkästään vain minua, jos minulle jotain pääsisi sattumaan. Jos toinen yhtiö tarjoaa paremman turvan, se on aika lailla ratkaisevaa.

Tällaisia pohdintoja tällä kertaa ja mainittakkon vielä, että ilmeisesti kiireen ja "liian ajattelun" takia purulihakseni ovat huomattavan kipeät, niin kipeät, että harkitsen yöksi sirdaludin ottamista. Jos joku on nähnyt minut tänään auton ratissa aukomassa suuta ja vääntämässä naamaa, johtuu se siitä että yritin rentouttaa purulihaksia silloin kun kukaan ei näe ;) Minulla on siis paha tapa kitkuttaa takahampaita kun keskityn oikein kovasti johonkin ja nyt olen ilmeisesti öisinkin miettinyt asioita ja kitkuttanut takahampaita yhteen... Kaikkea sitä :)



Näitä kelejä odotellessa... :)


5 kommenttia:

  1. Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys! Esimerkiksi oman vakuutusyhtiöni normaalin henkilövakuutuksen urheilurajoitus määrittelee kilpaurheiluksi kaikki "urheiluliiton tai -seuran järjestämät tapahtumat" ja OP-Pohjola näyttää nettisivuillaan vielä tarkentavan lausetta jatkolla "tasosta riippumatta". Eli tuon perusteella voisi päätellä, että ratkaisevaa ei ole oma seuran jäsenyys, vaan tapahtuman järjestävä taho?! Mun täytyy laittaa nyt omaan vakuutusyhtiöön tästä kyselyä, koska olen itsekin ollut siinä uskossa, että vakuutukseni ON voimassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan OP-Pohjolaan olisin nyt vaihtamassa omaan terveyteen liittyvän vakuutukseni.

      Sieltä vastatttiin näin: "Kertomasi juoksuharrastus kotimaassa ja ulkomailla on siis osallistumista massajuoksutapahtumiin harrastemielessä. Eli et harjoita tätä juoksua kilpailumielessä etkä kuulu urheiluseuraan. Kun otat tarjotun vakuutuksen Pohjola Vakuutus Oy:stä niin em. tietojen valossa vakuutusturvasi tapaturmien ja ehdoissa yksilöityjen sairauksin varalta on siis voimassa myös massatapahtumissa kotimaassa. Ja matkalla matkustajavakuutus vastaa juoksutapahtumissa sattuneet vahingot tarjouksen mukaisesti."

      Poista
    2. Googlailin tätä asiaa vielä ja hirveän ristiriitaisia vastauksia tuntuvat ihmiset saaneen :O Meidän vakuutukset on IF:ssä ja "aina varma nettitieto" ;) kertoi, että urheilurajoituksen poistaminen nostaa hintaan vaan muutamalla kympillä vuodessa. Sitten ei ainakaan jäisi mitään jossiteltavaa tai asiat mahdollisen vahingon aikanaan käsittelevän virkailijan mielivallan varaan... Sehän voi olla ikuisuusprosessi sitten lähteä valittamaan päätöksistä :/

      Poista
    3. Mulla on vakuutukset Ifissä ja urheilurajoituksen poistaminen ei nosta hintaa muutamalla kympillä vaan yli neljä kertaa korkeammaksi. Ja siltikään en saa niin kattavaa vakuutusta kuin nyt olen saamassa tuosta toisesta yhtiöstä ja puolet halvemmalla... :(

      Poista
    4. Huoh... Alkaa vakavasti kuulostaa siltä, että mun pitää lähteä kilpailuttamaan vakuutuksia ;)

      Poista